En reseblogg om att resa med barn

På den här resebloggen får du följa en barnfamilj från Vaxholm. Det planeras och funderas, såväl storstäder, äventyr som charter finns på agendan. Familjen består av Edith, Emil och Camilla. Edith får anses vara huvudpersonen - född i januari 2017.

Följ oss gärna på Bloglovin så ser du inläggen direkt - klicka här!

This blog gives you a glimpse of family life in Vaxholm. Living in the heart of the Stockholm archipelago we enjoys to travel, near and far. The family consist of the father (Emil), the mother (Camilla) and Edith - born in Januari 2017.

Nådendal - med bebis i magen

När Edith låg i magen och växte till sig var den blivande mamman inte helt i form. Den blivande pappan hade en del att göra med heltidsjobb, halvtidsstudier, renovering av nya radhuset och omsorg för mamman. Det var alltså lite fullt upp, men en sparesa till Nådendal klämdes in under hösten och det var så mysigt! Vi reste med Tallink Silja och lyxade till det med premiumhytt och spahotell på Naantali spa. Tisdag kväll till fredag morgon var vi iväg och som vanligt med kortare semestrar så kändes det längre!

Lyxfrukost ombord, bild från TallinkSilja

I biljetten ingick specialfrukost (dvs fin frukostbuffé i en lite lugnare restaurang - inte den stora bufférestaurangen), mousserande vin (vilket väl inte var någon hit precis enligt pappan som fick stå för smakandet), A-premium-hytt och ett skaldjursfat ombord. En natt på Nådendalen med inträde till spaområdet i två dagar och frukost efter övernattningen. Totalt kostade det kring 4500:- för två personer vilket jag tycker var helt okej.

Smidigt var det hur som helst och det var skönt att komma iväg tillsammans mitt i allt renoveringskaos här hemma. Nådendalen spa var riktigt trevligt och kan verkligen rekommenderas! Rummet var stort och fint, med både sovrumsdel och vardagsrumsdel. Stort och fräscht badrum och trevlig utsikt vill jag minnas. I spaområdet fanns flera bastur (såklart), ett antal olika varma pooler, en stor inomhuspool och ett poolområde utomhus. Jag höll mig mest i en vilstol men det var skönt ändå - varmt och mysigt och härligt att svassa omkring i morgonrock en hel dag. Det som lämnade lite att önska var servicen bland personalen - varken engelska eller svenska var välkomna språk (uppenbart var att alla förstod vad vi sa på såväl engelska som svenska - svar lämnades dock endast på finska) och maten i restaurangerna inne på hotellet var väl som mest okej, och inte prisvärd.

Huvudpoolen, Nådendalen

Vi kom till hotellet redan på morgonen en onsdag och reste därifrån på eftermiddagen torsdag så vi hann njuta ordentligt av själva spaområdet. En promenad in till Nådendal hann vi med, mysig stad men troligtvis lite mer livfull sommartid. Vi får åka tillbaka dit när Edith är lite större och kan ha roligt på Muminvärlden . Har aldrig varit där men det är säkert värt ett besök, kan aldrig få för mycket av Mumin!

På torsdagen lämnade vi Nådendal under eftermiddagen och åkte in till Åbo stad. Vår färja lämnade först vid 20-tiden på kvällen så vi strosade omkring i staden, shoppade lite och åt väldigt god indisk mat. De sista timmarna innan vi drog oss till färjeterminalen spenderade vid på stadsbiblioteket - vare sig vädret eller min kropp var upplagd för några långpromenader så det fick bli så den här gången. Kvällen ombord spenderades med mys i hytten efter proviantering i affärerna ombord - ett skönt break helt enkelt!

// Camilla

Det här med att vinna fem miljoner