En reseblogg om att resa med barn

På den här resebloggen får du följa en barnfamilj från Vaxholm. Det planeras och funderas, såväl storstäder, äventyr som charter finns på agendan. Familjen består av Edith, Emil och Camilla. Edith får anses vara huvudpersonen - född i januari 2017.

Följ oss gärna på Bloglovin så ser du inläggen direkt - klicka här!

This blog gives you a glimpse of family life in Vaxholm. Living in the heart of the Stockholm archipelago we enjoys to travel, near and far. The family consist of the father (Emil), the mother (Camilla) and Edith - born in Januari 2017.

Sommar i Åre - Budget och packning

2018-07-08 -- 2018-07-13
Två vuxna, Edith ett år och fem månader

Vi hade härliga dagar under högsommaren i Åre - även där upp mot 30 grader varmt och sol vissa dagar. Den vecka vi spenderade i Åre var ju vår "enda" sommarvecka tillsammans i familjen så fokus för oss var att ha det mysigt till sammans, ta det lugn och få lite egentid och att röra på oss. Vi fick allt det där.

Eftersom vi reste både till och från Åre med tåg valde vi ryggsäck denna gång. För en gång skull slimmade vi packningen något, men hade ändå med oss alldeles för mycket. Emils stora ryggsäck, Ediths lilla ryggsäck, min mellanstora ryggsä en "strandbag" för matsäcken och Ediths resvagn blev packningen denna gång.

Edith ville förstås ta några höjdmeter på egen hand

Kostnader

Åre 2018

Resa och boende: 6650:-
Vi bestämde tidigt att vi skulle resa med tåg till och från Åre. Flyget räknades bort på grund av lite omständligt och dyrt och bil på grund av lång körning (Edith gillar inte att åka bil långt) och att vi vid det tillfället inte hade någon bil. Flyget faller ju också på att det inte är så miljövänligt och vi flyger nog ändå, känner jag. Dagtåg upp från Uppsala till Åre var väldigt smidigt för vår del, vi hade laddat med rejäl matsäck och Edith sov gott. Nattåg hem blev inte riktigt lika bra, främst för att avgångstiden är sen från Åre och ankomsttiden var tidig till Uppsala. Till och från Uppsala körde vi egen bil, som vi numera är ägare till.

Boendet bokade vi först på ett lägenhetshotell, med möjlighet till egen matlagning såg jag möjlighet att minska resebudgeten något. Det hade varit ett smart drag, visade det sig när vi insåg hur dyrt det verkligen var att gå ut och äta i Åre. Men, jag lockades av Icas erbjudande om 25% rabatt på Holiday Club och vi bokade våra nätter där istället. Boendekostnaden blev lägre men totalt sett hade det varit billigare att bo i lägenhet - särskilt som vi var i Sverige och utan större problem hade kunnat hitta frukost- och middagsmat på ICA. Lesson learned. I hotellpriset ingick dock både frukost och inträde till äventyrsbadet varje dag, vilka båda var väldigt bra.

Mat: 3282:-
Maten ja. Det kändes som att vi spenderade oerhört mycket pengar på mat under den här resan, men riktigt så illa blev det ju inte. Vi åt en gratis middag på O'learys inne på Holiday Club och frukost ingick som sagt i hotellpriset. I övrigt åt vi samtliga måltider ute, såväl lunch som fika och middag. Allra bäst mat åt vi på Werséns: pizza med renskav och pizza bianco med löjrom. Fantastiskt gott. Creperi och logi:s galette med lax, hjortronmousse och rödlök var inte heller helt fel. Och mycket annat gott åt vi också förstås, så maten var helt klart generellt väldigt bra. En skillnad mot tidigare resor var att Edith vid alla middagar och flera luncher fick en egen portion. Oftast köttfärsås och spagetti som var den absoluta favoriträtten vid denna tiden - smidigt eftersom en barnportion av det ofta gick att få in omedelbart efter att vi beställt. Kompletterade vi med en liten efterrätt till henne när vår mat kom in fick vi nästan hela måltider tillsammans hela familjen - win, win.

Utflykter och övrigt: 605:-
Det blev inte så mycket utflykter som kostade pengar under vår tripp. Jag hade ju spanat in flera platser utanför Åre som krävde hyrbil, men alla hyrbilar var slut när vi skulle boka. Det var inte riktigt som andra resmål med en i prinicp obegränsad tillgång till sådana, vilket kan vara bra att veta - boka i god tid alltså. Vi hade ju också siktat in oss på en heldag i Östersund med Jamtli, men när vi (dagen innan) tänkte boka tåg dit så insåg vi att resan tur och retur med SJ skulle gå på kring 700:-. Det kändes lite väl dyrt och vi bestämde oss för att ta Östersund nästa gång. Istället fick vi 4,5 härligt avslappnade dagar kvar i Åre. En dag åkte vi kabinbana upp och besteg sedan Åreskutan, en dag tog vi oss med Bergbanan till Fjällgården. Vi lekte massor på de fina lekplatserna, var på stranden, åt glass... Det fanns mycket att göra som inte krävde så mycket av oss. Flera dagar badade vi i äventyrsbadet inne i Holiday club, som ingick i hotellpriset, och vi lekte/spelade också en hel del i deras sporthall. Min egentid i form av massage inne på Holiday Clubs fina spa är inte medräknad här, den går på en egen budget! Kringkostnaderna blev väldigt låga denna gången, vi hade glömt pyssel till Edith så hon fick en målarbok på Pressbyrån i Uppsala men det var ungefär det.

Packning

Som ofta hade vi packat lite för mycket. Denna gång berodde det dock inte på att jag inte kunde välja vilka skor jag skulle ha med eller så, utan på att vädret blev mycket bättre än förväntat. Vi hade med flera tjocktröjor, jackor, mössa och sådär och även om mössan var på för mig och Edith en gång fick vi sällan användning för de tjockare kläderna. Även här gick det bra med shorts en sommar som denna. Trots stora planer blev det inga träningspass för min del, faktiskt främst på grund av att Holiday clubs/SATS schema faktiskt var ganska skralt sommartid...

Stenigt på väg mot Åreskutan

Sammanfattningsvis

Vi hade jättefina dagar i Åre. En halvdag (ankomstdag) och fyra heldagar (sedan nattåg hem). Lagom länge, även om vi hade kunnat stanna ett par dagar till. Nästa gång ska vi ha bil på något vis, så att vi kan se mer av närområdet och besöka Östersund. Och kanske blir det faktiskt inte Åre nästa gång, då det var lite för coolt för oss. Gillar man att cykla downhill eller köra mountainbike måste Åre på sommaren vara ett riktigt mecka. Men för oss som vill mysvandra fanns det inte riktigt lika bra möjligheter. Och det måste sägas, trots att de flesta resor vi gjort senaste åren inte varit några budgetresor på något vis, att det finns många billigare ställen att semestra på. Jag tror helt klart på ett av de lite mindre hippa områdena för nästa års fjällsemester, kanske Storlien?

/Camilla

Bildkavalkad från Israel

Att planera en resa till Sydafrika